Kuva: pixel2013/Pixabay
Viime postauksessani pohdin sitä, onko ihmisellä oikeus puolustaa itseään. Lähestyin asiaa raamatunkohdan kautta, jossa Jeesus kehottaa kääntämään toisenkin posken lyöntiä varten (Evankeliumi Matteuksen mukaan 5:38–48). Kyseisessä raamatunkohdassa Jeesus kehottaa pidättäytymään vastarinnasta pahalle, antamaan sille, joka jotakin anoo tai pyytää lainaan sekä rakastamaan vihollisia.
Pahimmassa tapauksessa kyseinen raamatunkohta voi antaa ymmärtää, ettei ihmisellä olisi Jeesuksen mukaan oikeus puolustaa itseään. Itsensä puolustaminen ja omien rajojen asettaminen on kuitenkin eri asia kuin vastata pahaan pahalla. Jos joku lyö, niin ei kai omien rajojen asettaminen välttämättä tarkoita sitä, että pitää hakata toinen? Jos joku vie omaisuutta, niin ei kai omien rajojen asettaminen tarkoita sitä, että kostoksi varastaa vielä enemmän?
Jeesuksen opetukset pöllyttävät ihmisten luontaisia käsityksiä
En ole opiskellut teologiaa, mutta käsitykseni mukaan Jeesus käytti opetuksissaan usein hyvin raflaavia ääriesimerkkejä, joilla hän pöllytti kunnolla kuulijoidensa ennakkoasenteita ja käsityksiä. Voisin kuvitella, että opetus toisen posken kääntämisestä on juuri sellainen. Meille ihmisille on luontaista vaatia hyvitystä kokemastamme vääryydestä. Me haluamme maksaa potut pottuina. Me haluamme olla oikeassa.
Jeesus opetti toisin. Minä uskon, että toisen posken kääntämisopetuksessa pointit ovat nämä:
- Rakastakaa kaikkia ihmisiä, ei vain niitä, jotka ajattelevat ja toimivat samalla tavoin kuin te. Ei vain niitä, jotka käyttäytyvät kitlisti ja moitteettomasti toisia kohtaan. Sen sijaan hän on kutsunut meidät rakastamaan toisella lailla ajattelevia, toisten uskontokuntien edustajia, jopa kiusaajia, varkaita, väkivallan tekijöitä ja murhaajiakin.
- Älkää vastatko pahaan pahalla, vaan vastustakaa pahaa. Pahalla pahaan vastaaminen johtaa vain kierteeseen, jossa paha voimistuu. Mutta pahan vastustaminen hyvällä katkaisee pahan vallan.
Väärintekijän rakastamista on osoittaa, että hän toimii väärin
Itsensä puolustaminen ja omien rajojen asettaminen ei sulje pois sitä, että rakastaa väärintekijää. Itse asiassa väärintekijän suurinta rakastamista on paitsi vastata vääryyteen hyvyydellä, myös jämäkästi osoittaa hänelle, että hän toimii väärin.
Minusta pahaan vastaaminen hyvällä voisi myös olla sitä, ettei vastaa loukkaukseen loukkauksella. Sitä, että pidättäytyy puhumasta toisesta ihmisestä pahaa, vaikka olisi aihettakin. Sitä, ettei alennu niihin keinoihin, joita paha käyttää. Voihan se joissain tapauksissa tarkoittaa toisen posken kääntämistäkin. Mutta mitä se tarkoittaa milloinkin, riippuu mielestäni tilanteesta.
Jeesuksen peräänkuuluttama kiltteys on superasennetta ja -toimintaa, joka muuttaa maailmaa. Mutta se kiltteys ei ole lammasmaista pahalle alistumista, vaan lempeyttä, jossa mukana on jämäkkyyttä ja rajoja.